ההגדות המאוירות הראשונות – שיצאו ממחזור התפילה והפכו ליצירות אמנות יקרות בפני עצמן
לצפייה בסרטון ובתמונות מן ההגדות לחצו כאן או על התמונה
בעבר הייתה הגדת הפסח חלק ממחזור התפילה. רק בשלב מסוים במאה השלוש-עשרה יצאה לראשונה ההגדה המאוירת מהמחזור והייתה לכתב יד שעמד בפני עצמו, וההגדות הפכו אז ליצירות אמנות יקרות ערך. רק יהודים אמידים יכלו להרשות לעצמם הגדה אמנותית, בשל ההוצאה הגבוהה שהייתה כרוכה ביצירתה של הגדה כזו: הדפים היו עשויים קלף עור, היא נכתבה בכתב יד, אמנים עמלו עליה במשך חודשים ארוכים ופעמים רבות עוטרו ההגדות בזהב ובכסף.
לרוב אין לנו מידע לגבי זהות האמנים, למעט מקרים בודדים שבהם האמנים חתמו את שמם, ואנו מניחים שהמאיירים עבדו בסדנאות נוצריות ובמקרים רבים היו נוצרים. במקרה של כתבי יד מאוירים בימי הביניים, זהות המאייר היא פחות מהותית, מאחר שהנושאים וצורת התיאור הייתה תלויה בפטרון בלבד ובשליח מטעמו בסדנה שבה כתב היד אויר.
הדמויות לבושות לפי מנהג הזמן והמקום בו פטרון ההגדה חי. ידועה לנו דוגמה של סופר (מעתיק) ומאייר בשם יואל בן שמעון פייבוש אשכנזי, אשר פעל בגרמניה ומשם עבר לאיטליה. ניתן להבחין בהבדלים בסוג הכתיבה ובסגנון הציור והלבוש של הדמויות בהגדות שהועתקו ואויירו בידי יואל בן שמעון בגרמניה לעומת ההגדות עליהן שקד באיטליה. זהו מקרה נדיר למדי שבו אנו מכירים את שמו של המאייר והמעתיק ואף נותר לנו מספר רב של כתבי יד המיוחסים לו.
ההגדה המאוירת המוקדמת ביותר שקיימת בידינו כיום היא חלק מקובץ של חיבורים שונים בכתב יד שנעשה סביב שנת 1280 ומכונה: המכלול הצפון צרפתי המאוייר, שנמצא כיום בספריה הבריטית בלונדון. http://www.bl.uk/catalogues/illuminatedmanuscripts/record.asp?MSID=19212&CollID=27&NStart=11639
ההגדה המאויירת המוקדמת ביותר כספר נפרד היא הגדת ראשי הציפורים, שהועתקה בדרום גרמניה בשנת 1300. התופעה של ראשי חיות ועופות במקום ראשי אדם היתה נפוצה בכתבי יד יהודיים שנעשו באיזור גרמניה במאות השלוש-עשרה והארבע-עשרה.
ההגדות הספרדיות המאוירות המוקדמות ביותר נעשו בראשית המאה הארבע-עשרה. בניגוד להגדות האשכנזיות, בחלק ניכר מההגדות הספרדיות, גם אם לא בכולן, ניכרת תופעה של איורי סיפורים תנ"כיים (מספר בראשית ושמות) על פני עמודים שלמים בנפרד מטקסט ההגדה. זאת בניגוד להגדות מאוירות אחרות בהן האיורים מופיעים בשוליים, מסביב לטקסט המרכזי של ההגדה.
——————————-
ד"ר שרה אופנברג היא מרצה במחלקה לאמנות יהודית באוניברסיטת בר-אילן. נושאי מחקרה הם יחסי יהודים-נוצרים באמנות ובספרות ימי הביניים, דמות היהודי באמנות בקולנוע, פרשנות פיוטים וחסידי אשכנז.