IN PROCESS היא תערוכה צומחת – "סיכות ההנבטה" של האמנית דניה צ`למינסקי
[התערוכה הסתיימה] שיח גלריה יתקיים בשבת 26.12.2015 בשעה 12:00 בגלריה פריסקופ על תערוכת היחיד In Process "פרויקט צמיחה" של דניה צ'למינסקי – עד 2 בינואר, בן יהודה 176 תל אביב, הכניסה חופשית. צילומים: רן ארדה
"פרויקט הצמיחה" IN PROCESS הוא מיצב, ובו מצע לבן רטוב שעליו מונחים תכשיטים זוהרים דמויי צמחים מוכרים, בתוך מסגרות עגולות מפליז שבתוכן מונבט גרגר אמתי של שעועית אדומה, כאילו זאת צלחת פטרי. תוך זמן קצר, הנבטים צומחים ופורצים את גבולות הפליז, ונוצרת גינה קטנה מגוונת.מעניין אותי המפגש בין המתכת לנבט. לפעמים המתכת עוטפת, מערסלת, לפעמים דוקרת. IN PROCESS הוא למעשה חיבור בין שתי מערכות שאחת מהן מאד מתוכננת, מעשה ידי אדם: ה-IN, והשנייה, ה-PROCESS כמעשה הטבע.
אני צורפת 26 שנה. לאחר 15 שנים של צורפות קלאסית עברתי לעבוד בסטודיו מתוך חיפוש שפה אישית ביצירה של תכשיטים אמנותיים. בעבודה שלי אני מפגישה חומרים מנוגדים כמו מתכת וחומר אורגני, פנינים ופלסטיק, קליפות ביצים ונייר. דרך נקודות המגע אני יוצרת אסוציאציה ומשמעות אפשריים שמספרים סיפור. במלחמה האחרונה, כאן בתל אביב, הבנתי שאני רוצה לדבר על זמן בעבודה שלי: איך אנחנו מודדים זמן, איך אנחנו שולטים בזמן וממשטרים אותו, ועד כמה אנחנו חסרי יכולת לשנות אותו. יצרתי מעין שעון חדש. התחלתי לכלוא עלים טריים של צמחים בין 2 זכוכיות של שעונים. לסדרה הזו של עבודות קראתי Decomposition הירקבות. השם של כל עבודה מורכב משמו של הצמח והתאריך שבו קטפתי אותו, בדומה לקטלוג של ניסוי במעבדה. בעבודה מאותה סדרה Poppy 08042015 חיברתי את זכוכיות השעונים עם עלי פרגים אל גדמים של עצי הדר באופן שהופך אותם לסיכות ענידה.
גם בתערוכה הנוכחית IN PROCESS אני מדברת על זמן. "פרויקט צמיחה" התחיל מהרעיון שלי לצרף סדרה גדולה של אוביקטים/סיכות ולהציב אותה כחלק מניסוי – כך התחלתי לעבוד עם צלחות פטרי. הדימוי של הצלחת העגולה והאפשרות לחבר את התכשיט לפעולת ההנבטה ריתקה אותי. הצורפות היא פעולה מתוכננת שדורשת דיסציפלינה מאוד מאורגנת. בתהליך שלי אני מנסה להשתחרר מהתכנון ולכן אני נמשכת לעבודה עם מה שאין לי שליטה עליו. בתוך מסגרת עבודה קבועה שבניתי לי התאפשר מקום לתהליך אינטואיטיבי.
החלטתי להיכנס לתהליך של עבודה יומיומית. עיצבתי עיגולים מפליז שמתייחסים בגודלם לצלחות פטרי, המשמשות לניסויים במעבדה. כמו במעשה רישום, התייחסתי לעיגול כאל דף עבודה, פורמט עם גבולות שבתוכן צירפתי תכשיט / סיכה שתפקד כסוג של מיכל; לעיתים כתומך, תותב או קביים. את הסיכות הנחתי על מצע לבן ורטוב ובתוכן הנחתי את הזרעים. קשה לתאר את הרגע הקסום שבו מרטיבים זרע, קפסולת חיים עצורים ומיד מתחילה שרשרת של תהליכים כימיים שמציתה חיים. אני מחפשת את החיבור למערכת ביולוגית חיה ונושמת אחרת.
————————-
אני צורפת 26 שנה. 15 שנה עסקתי בצורפות קלאסית, בחנות משולבת בסדנה ברחוב שנקין, מסוף שנות השמונים, שנים שרחוב שנקין היה רחוב הבילוי בתל אביב. סגרתי את החנות ועברתי לעבוד בסטודיו מתוך חיפוש שפה אישית ביצירה של תכשיטים אמנותיים. ב15 שנים האחרונות אני יוצרת ומשתתפת בתערוכות בארץ ובעולם. הסידרה Decomposition מוצגת בימים אלה גם ב: 2015 ITAMI , 'Jewelry' , Japan 2015; Beijing ,Jewelry Art Exhibition, China