על מפגשים לוחשים בין ספרים לאנשים
מאז ומתמיד חלמתי לעבוד בחנות ספרים, דמיינתי את עצמי מוקפת ספרים, קוראת בזמן העבודה. חלמתי על ריח הספרים החדשים, על השיחות עם לקוחות אוהבי ספר שיגיעו לחנות. ובכל זאת לא תיארתי לעצמי שאזכה להגשים את חלומי בצורה המתוקה ביותר.
את "ספרים ברחביה" בירושלים פגשתי ערב אחד לפני כמעט שנתיים. היה מאוחר וקריר יחסית, הלכתי ברחוב עזה בדרכי חזרה מחברה שגרה באזור, ואז נתקלו עיני בחנות קטנה ומוארת. שורות של ארגזים עם ספרים היו מסודרים בחוץ, ובחלון הראווה זהרו אלי ספרי יד שנייה. באותו רגע התאהבתי בחנות. והחנות כנראה החזירה לי אהבה, כי תוך שבוע כבר התחלתי לעבוד בה.
מה סוד הקסם של החנות?
אין תשובה אחת לשאלה הזו, אבל אני חושבת שהמפגש הזה בין אנשים לאנשים דרך הספרים מזמן התרחשויות שנדיר למצוא אותן במקומות אחרים. אספתי לכבודכם ולכבוד שבוע הספר מאפיינים שונים של לקוחות, אותם כינסתי לרשימה המוגשת לכם בחיוך ואהבה -
1. המופתע. הלקוח המופתע הוא בדרך כלל הלקוח המפרגן ביותר. הוא ייכנס כשאור בעיניו וישוטט בחנות… אחר כך ישאל על ספרים מסוימים או ינסה להבין את סידור הספרים על המדפים, באיזה שהוא שלב תוך כדי עיון בערמות הספרים הוא ישאל, "כמה זמן אתם קיימים כבר? מה? כל כך הרבה? חשבתי שאתם חנות חדשה? איזה מקום מקסים! איך לא נכנסתי עד עכשיו?" ולנו לא נותר אלא להנהן ולחייך ולהסכים אתו.
2. הקבוע. הוא מכיר את החנות כבר יותר טוב ממך, יודע את שמות העובדים, את שעות המשמרת, מאיפה מזמינים ספרים ואיזה ספר נמצא על איזה מדף. הלקוח הקבוע הוא זה שאנחנו זוכרים את שמו, זוכרים אילו ספרים הוא אוהב ואילו לא, על מה המלצנו ומה הוא קנה בשבוע שעבר. כמובן, הוא תמיד יחזור לספר על הספר, ויגיע לחנות גם סתם לשיחה או עדכון קצר בחייו, ולא יעבור ברחוב בלי לומר שלום. הלקוח הקבוע הוא זה שמרגיש, ואתו מרגישים גם אנחנו, שאולי החנות הזאת שלנו, אבל לא פחות מכך היא גם שלו.
3. המשחנ"ש (קיצור של משוחח שיחת נפש). המשחנ"ש הוא לקוח שמגיע מדי פעם, או לקוח שהגיע באופן חד פעמי. ברגע אחד אתם פתאום מגלים שהספר האהוב עליו הוא הספר האהוב עליכם, או להפך. המשחנ"ש יתחיל בשיחה קלה על הספר, ומשם נמצא את עצמנו גולשים במהירות לשיחות על מהות החיים ועומקם. המשחנ"ש יכול להופיע פעם אחת ולא לחזור עוד או להגיע מדי חודש/שנה/שבועיים, וכשהוא יוצא שניכם חושבים איך ספר יכול לחבר כך בין אדם לאדם.
4. הביישן/המנומס. ייכנס בהיסוס ובשקט, יחכה רק עד שאציע לו עזרה, וישאל בלחישה אם במקרה יש לנו מדף ספרי פילוסופיה או שירה יד שנייה. הביישן יחכה בסבלנות לתורו גם אם בעצם הוא היה הראשון ואני לא שמתי לב, כשאבקש סליחה שהמתין הוא יסמיק ויגיד שזה בסדר גמור. בפעמים הבאות שהביישן יגיע לביקור הוא יהיה קצת פחות ביישן ובדרך כלל באיזה שהוא שלב הוא יעבור להיות "המשחנ"ש" או הקבוע.
"היי.. אני יודעת שאין מצב שיהיה לכם את הספר הזה"
"ממ… מתארת לעצמי שאין סיכוי שתמצאו אבל…"
"יש לי שאלה קצת מוזרה… אני מחפשת ספר כזה… אבל אני לא זוכרת איך קוראים לו… הוא כזה עם כריכה אדומה… וכתוב בשחור… עם ציור כזה סיני עליו…"
לפעמים באמת לא נותר לי אלא למשוך כתפיים ולהשתתף בצער הלקוח שלא מצאתי את הספר, אבל הרגעים היפים הם כאשר אני מוצאת את הספר. הבעת תדהמה ושמחה ואי אמון ביחד. והשמחה הזאת גורמת לי כל פעם מחדש לשוב ולהאמין בשתי האהבות שלי: ספרים ואנשים.
———————-
יעל גוטליב מסיימת לימודי תואר שני בביבליותרפיה, בוגרת מגמת תסריטאות וכתיבה יוצרת בביה"ס מעלה, עובדת וממליצה בחנות "ספרים ברחביה" בירושלים.
כתבה יפה מלאת חדוות סופרים.