סוסיתא – המכונית "הישראלית"
המכונית שנתקבעה בתודעה בתור "הישראלית מכולן" לא הייתה ממש כזאת. הסוסיתא הראשונה הייתה פיתוח בריטי ורובה ככולה יוצרה מחלקים שהגיעו מהממלכה המאוחדת. אפילו השם היה בריטי ואצילי, מה שלא ממש הלם את דמותה הגמלונית העטויה פיברגלאס – Reliant Regent IV "יורש העצר".
הרעיון לייצר מכונית ישראלית היה של אנשים פרטיים, אם כי התמיכה (וגם היעדרה) היו כולם ממשלתיים. תחילה היה זה אפרים אילין (1950), עם שותפים שיצאו מהר, ומפעל אמריקאי (ספק הערכות) ב-20%. במקרה של הסוסיתא, נכנס היזם יצחק שובינסקי ואליו הצטרף היבואן העשיר ביותר אז – יבואן פורד.
המכוניות הראשונות מדגם הפיברגלאס הופיעו בחיפה ב-1958 והתגלגלו לחיינו בלי תכנון מוקדם. האישור המקורי שניתן למפעל חייב יצוא של שני שלישים מהתוצרת. ב-1960 נבחר למכונית השם העברי "סוסיתא", ולאט לאט עלתה התכולה המקומית: שלדת מתכת, זכוכית, מצבר, צמיגים ורבים אחרים. ב-1961 עודכנה הסוסיתא, והשוק – שנפתח למכירה חופשית של מכוניות – הפך את המכונית, שכינוייה היה "קובייה", לרגע קט למלכת המכירות לעסקים הקטנים. משפחתית נחשקת היא מעולם לא הייתה, וכמותה גם גרסאות אחרות על נושא, "כרמל" ו"גלבוע", ושנים אחר-כך – "רום כרמל".
למרות התקשרות עם ענק אנגלי ב-1965, התרסק המפעל ברעש גדול בסוף 1971, והניסיונות להחיות אותו כללו הנשמה מלאכותית באמצעות מערכת הביטחון. המכוניות האחרונות מדגם רום 1301 הורכבו בקיץ 1981.
השירות הבולאי ודואר ישראל הציגו את הסוסיתא בסדרה נוסטלגיה ישראלית
בתאריך 08/12/2015 כ"ו בכסלו התשע"ה.
עיצבו את הבול ברוך נאה, שרון טרגל.
שלום יוחאי,
אני מחפש אותך כבר כמה זמן אשמח אם תיצור איתי קשר במייל.
eran1618@gmail.com
אם בקרדיטים עסקינן אזי מן הראוי לציין שאת השם סוסיתא הציע יוסף שוב מגני עם שאף זכה לקבל מכונית על הצעתו.
משפחת שובינסקי מתגוררת בארץ כדאי לראיין את המקור.