מלחמת ששת הימים ועוד 50 שנה – "טביעת עין" של הצלם ז'יל קארון – פרויקט אופוריה
אירוע הפתיחה [היה] בשבת 27.5.17 בשעה 12:00, המשכן לאמנות עין חרוד, אוצרת מיקאלה זיס
הפרויקט אופוריה בוחן את תקופת מלחמת ששת הימים בפרספקטיבה של 50 שנה. במרכז הפרויקט מוצגת תערוכתו של הצלם הצרפתי ז'יל קארון : טביעת עין החודש לפני 50 שנה, במאי 1967, במהלך השבועות הדרמטיים שקדמו למלחמת ששת הימים מצא עצמו ז'יל קארון במשימת צילום בישראל לצורך כתבת אופנה. הוא התבונן בהתרחשויות והרגיש שאלה הכנות למלחמה. סקרנותו השאירה אותו בארץ. את כתבת המלחמה הראשונה שלו חיבר קארון עם פרוץ מלחמת ששת הימים. ביד אמן הוא ניהל אותה בשלוש החזיתות: סיני, הגולן וירושלים. ובעוד שירות העיתונות הממשלתי הנחה והגביל עיתונאים זרים למסלולים מאורגנים – קארון חמק במכונית שכורה מלווה בצלם נוסף. התצלומים שקארון הציג ממלחמת ששת הימים הזניקו אותו אל סדרת כתבות על מלחמות ותנועות מחאה גדולות בעולם, ובזכותן הוא התבלט בין צלמי העיתונות בתקופתו. סגולותיו – תושייה, מהירות, קרבה לאובייקט המצולם – היו של כתב מלחמה מעולה. קארון אף הוסיף לסיפוריו החזותיים סוגיות של אתיקה מקצועית, ובמיוחד את שאלת ייצוגו של המוות. המוות טמון בלבה של המלחמה, תוצאת הסכסוך, והצטברות של תמונות המייצגות אותו במפורש נטלו ממנו את אופיו הטרגי. קארון סירב להפעיל רטוריקה כזאת ובכך היטיב להביע את מה שבמלחמה אינו ניתן להבעה.
כמו ימי המלחמה הקצרה – הקריירה של ז'יל קארון נקטעה באִִבּהּ בנסיבות טרגיות כאשר נעלם ב-5 באפריל 1970 בקמבודיה, באזור שהיה בשליטת החמר רוז', והוא בן 30 בלבד. התערוכה של צילומי ז'יל קארון בוחנת מחדש את ימי הקרבות והתקופה שאחריה, את רגעי ההתרגשות ואת פרצי ההתלהבות, וגם את רגעי הספק. העובדה שצלם זר היה שותף להם מעניקה למבטו משנה תוקף. הפרויקט אופוריה הוא אשכול של חמש תערוכות, המשלבות מאות יצירות של אמנים ישראלים, מיצב סאונד, הדפסי רשת ושידורים חיים – נקודות מבט שונות על המלחמה ועל השלכותיה על החברה הישראלית במהלך 50 השנה האחרונות.