קופליוס – משחק כיסאות מעוצבים – תערוכה קבוצתית
[התערוכה הסתיימה] תערוכה קבוצתית "משחק כיסאות" בגלריה של המרכז האקדמי ויצו חיפה מציגה כיסאות פרי עיצובם של 36 מעצבים ישראלים. הפתיחה 17.3.16 – 15.4.16 אוצרת ענת גטניו. מכולם בחרנו להציג כיסא לסבתא – שופע, מזמין וקצת נשפך – כמו סבתא אוהבת. עיצבה יערה דקל במסגרת פרויקט הגמר בעיצוב תעשייתי בבצלאל, 2014 קופליוס*.
הכיסא השמן הוא כיסא מתקופת הבארוק – סגנון המאופיין בגודש וצעצוע. ריפודיו התנפחו לכל הכיוונים, יצאו מכלל שליטה, ומאיימים לתפוח עוד כהמשך פרוע לגודש המאפיין את סגנון הכיסא. במבט ראשון נפח הכיסא ורכות הקטיפה יוצרים תחושה מזמינה, אך במבט שני מתגלה פן פרוע וחסר רסן. הריפוד מבקש להלך על התפר שבין הסביר והמוגזם על מנת ליצור תחושות מנוגדות. בעמדנו מול הכיסא ניצבת מולנו דילמה: מחד הכיסא מזמין ומאידך הוא מאיים לבלוע אותנו לתוכו. צילום: עודד אנטמן
מסבירה יערה: מקור ההשראה ונקודת המוצא לפרויקט קופליוס* הייתה "התחושה האלביתית" – כינוי של פרויד לשאלה: האם עצם הוא דומם וסתמי או שחבויה בו רוח חיים? השאלה מתעוררת כאשר דבר המזוהה כמוכר ונעים משרה תחושה זרה.
בחרתי לעצב כיסאות עץ – רהיטים המשרים תחושה ביתית חמה ומזמינים אותנו להרגיש נוח ולהתרווח בהם. הם כה מוכרים, עד כי קשה לדמיין אותם כישות אחרת. שאבתי השראה מיצירתו של ואן גוך "חדר שינה בארל", שבה ניתן לגלות כי החפצים והרהיטים המוכרים מקבלים פן שונה. ואן גוך מעוות את הפרספקטיבה ומאפשר לראות את החדר דרך עיניו. בשלב זה אנו מתחילים לתהות על ה"ביתיות" של הבית ומתגנבת תחושת חוסר יציבות ואיום. שני כיסאות נוספים של יערה הם כיסא הצל וזקנה בביקיני. צילום: עודד אנטמן
——–
*קופליוס הוא דמות מתוך סיפורי הופמן: אופטיקאי עיוור המנסה למכור להופמן זוג משקפי-קסם ההופכים בובה לאשת-חלומות מושלמת. עיצבה: יערה דקל בהנחיית פרופסור עידו ברונו http://www.yaaradekel.com/