"מעמד הביניים" זה אנחנו? – תערוכה חדשה בגלריה לאמנות אורנים
אוצרת: טלי כהן גרבוז 28.12.17 – 25.2.18 בגלריה לאומנות במכללת אורנים צילום: הדר סייפן
"מעמד הביניים" היא תערוכה של היומיום. אמנים רבים מתנתקים ימים ספורים בשבוע מרעשי העולם החיצון ומהמציאות הישראלית המורכבת, ונעלמים בסטודיו כדי להתחבר לעצמם וליצור ללא כל קשר לאקטואליה שבחוץ. חלקם מצליחים, אבל רבים אחרים מביאים את החוץ אל הסטודיו, מפרקים אותו ומרכיבים מחדש.
בתערוכה המשותפת "מעמד הביניים" תשעה אמנים בודקים אם בכוחה של האמנות להביא לשינוי בחברה. מסבירה האוצרת טלי גרבוז כהן – המשותף לכולם הוא האופן שבו חומרי היומיום משמשים את האמנים כדי לומר דבר פרטי ואישי לגמרי. אפשר להתבונן בהם כעל בעלי פילטרים, שונים בעוצמתם ובניואנסים שלהם, באמצעותם הם משקפים לצופה את מציאות חייהם ולעתים גם חייו שלו.
רציונל התערוכה הוא מעין מחווה לאמנות הישראלית העכשווית, שרבים בה מדברים על חוויותיהם האישיות ובאותה עת דוברים גם את המתחולל מעל לראשם ב"מסדרונות מקבלי ההחלטות". לא תמיד מתוך התכוונות, אלא משום שהמקום כאן כל כך קטן וגועש, עד שכמעט לא ניתן להפריד בין הפרטי-אישי לציבורי.
האמנים שמציגים הם –
עוז מלול, עבודת אור וסאונד. על קופסת אור פניו של איש העסקים נוחי דנקנר, בחלל הגלריה מושמעות שתי שיחות טלפון בקודים בין היחצן רני רהב ואיש העסקים איתי שטרום, שהמאזין לא יבין.
שחר טוכנר – על הרצפה מוצבת העבודה 'אטימות', שהיא סיר בישול גדול, חצוי לשניים ואטום בקצף פוליטלן רעיל המונע גישה למזון שבסיר. "הסיר המלא מגיע רק לאנשים ממעמד מסוים."
קבוצת החייטות מורכבת מארבע אמניות אלמוניות לחלוטין וצעירות מאוד היוצרות בתפירה. הן שלחו לתערוכה חולצת מאבטח בחברת שמירה, עם צווארון כחול ומלוכלך, אך מקופלת בקפידה ובתוכה מוצבת מראה המאפשרת לצופה להתבונן בעצמו כאילו הוא לובש את החולצה.
רותם רוזנבוים – סצינות 'דרום תלאביביות' לא קלות, בפורמטים גדולים מאוד, אלינה ספשילוב – מציירת סצינות אנושיות קטנות, בגוזמה וגיחוך
אפרת קליפשטיין מציגה מעין סולם גדול מאוד עשוי לוחות עץ קשורים בחבלים, ששימש גשר אמיתי בין שני בתים בואדי סאליב.