כיפה אדומה הסיפור האמיתי היה סאטירי למבוגרים בלבד: "האדון זאב" מחוג הסלון הצרפתי בלע את "כיפה אדומה הקטנה" ואין מציל
הסיפור הסאטירי למבוגרים בלבד, מתוך הצצה לספר "מעשה ילדות" מאת זהר שביט מגלה את נוסח הסיפור כשהוא מכוון למבוגרים בלבד.
"…הזאב שראה אותה נכנסת, אמר לה כשהוא מתחבא במיטה מתחת לשמיכה:
- תניחי את העוגה והצנצנת הקטנה של החמאה על הארגז ובואי לשכב אתי'. כיפה אדומה התפשטה ונכנסה למיטה, שם הוכתה בתדהמה כשראתה איך סבתא שלה נראית בלי בגדים. היא אמרה לה:
- סבתא, איזה ידיים ארוכות יש לך!
– בשביל שאוכל לחבק יותר טוב, ילדה שלי.
– סבתא איזה רגליים ארוכות יש לך!
– בשביל שאוכל לרוץ יותר טוב, בת שלי [...]
– סבתא, איזה שניים גדולות יש לך!
– בשביל שאוכל לאכול אותך!
ובעוד מלים אלה בפיו, זינק הזאב האשמאי על כיפה אדומה ואכל אותה"
(עמ' 75, תורגם מתוך הגרסה הצרפתית של פרו 1697)
זוהי הגרסה הראשונה של "כיפה אדומה", שהעלה על הכתב שארל פֶּרו, סופר וחבר האקדמיה הצרפתית, בסוף המאה ה-17. פֶּרו השתמש במעשייה העממית שהחלה את דרכה בע"פ לבני העם הנמוך ולילדים גם יחד, אבל הוא שיחק ושינה את טון הסיפור. הוא כיוון את הטקסט למבוגרים בני המעמד הגבוה ולכן יצר אירוניה וסאטירה שענו לטעמם הספרותי המתוחכם של אנשי הסלון הספרותי.
מה עשה פרו? לצד סגנון המעשייה המאופיינת על ידי חזרות, אומנוטופיאה כמו "טוק-טוק", מילים עתיקות, דיאלוג: "סבתא, איזה עיניים גדולות יש לך!", לשון דיבור פשוטה ומובנת – הוא שבר את הסוף הטוב לכדי סוף טראגי [אין צייד מציל], והוסיף לו מוסר השכל כמטאפורה לטיפוסים גברים שמהם צריכה נערה צעירה להיזהר "ככל שזאבים מתוקים / כך הם גם יותר מסוכנים" (עמ' 83) מילים מפורשות אלה מבהירות שאין המדובר בזאב אמתי, אלא כייצוג של אנשים שבת הכפר התמימה צריכה להיזהר מפניהם – סיטואציה שהייתה מוכרת לאנשי הסלון הספרותי.
בכך ברור שבמקום מוסר השכל על ילדה טובה, יפה וצייתנית שהפרה את הוראות אמה ולכן נענשה, הטקסט מציג תיאור יחסים בין נערת כפר תמימה לבין "אדון" עירוני מן המעמד הגבוה שהולך אחריה עד למיטה.
סיפור בסגנון סאטירי ואירוני כזה תאם את התקופה – שבה מושג הילדות עדיין לא הוכר בתרבות המערב כנפרד מעולם המבוגרים וגם הסיפורים הושמעו למבוגרים בני המעמד הנמוך ולילדים גם יחד. פֶּרו יצר גרסה כפולה, "משעשעת", תוך ניצול טשטוש הגבולות שבין הילדים למבוגרים, והיא אפשרה לו לסַפְּרָהּ למבוגרים רמי מעלה וללמדם מוסר השכל.