מדוע נמוכים הישגי התלמידים בישראל לפי מבחני פיז"ה?
הישגי התלמידים בישראל, כפי שהם מתבטאים במבחן פיז"ה במתימטיקה שנערך בשנת 2012, מראים כי אנחנו בתחתית דירוג המדינות המפותחות ומתאפיינים בפערים גדולים, גם בין יהודים לערבים, וגם בתוך קבוצות האוכלוסייה. כתוצאה מהפערים, ישראל מוליכה את העולם המפותח ברמת אי-השוויון בהישגים לימודיים. זאת למרות נתוני הפתיחה הטובים של תלמידי ישראל:
♦ רמה גבוהה של השכלה בקרב דור ההורים
♦ מודעות גבוהה לחשיבות לימודי המתמטיקה
♦ נכונות רבה להשקיע כסף וזמן בתמיכה בתלמידים מחוץ למסגרת הלימודים.
לעומת זאת, רמת משמעת היא מהנמוכות בעולם המפותח, ובשילוב כיתות גדולות – היא פוגעת הן באיכות הלימוד, הן באטרקטיביות מקצוע ההוראה בעיני אנשים איכותיים.
את ההישגים הנמוכים והפערים בקרב תלמידי ישראל ניתן לייחס לרמת הפיתוח הכלכלי הנמוכה ולפערים החברתיים הגדולים בחברה הישראלית ביחס למרבית המדינות המפותחות. מנגד, סביר כי הבעיות במערכת החינוך הישראלית הן בין הגורמים המובילים למצב זה. לפיכך שיפור איכות מערכת החינוך הוא כלי מרכזי ליצירת שינוי כלכלי-חברתי. לשם השגת מטרה זו יש לשים דגש על החולשה הברורה של מערכת החינוך הישראלית: חינוך לקשב ולמשמעת, לצד שיפור כוח האדם במקצוע והקטנת כיתות הלימוד.