משמרת לילה – אבישי פלטק, תערוכת יחיד בכברי
רון קונר · 1 בספטמבר 2016
בגלריה השיתופית בכברי הפתיחה בשבת, 3/9/16, בשעה 13.00 – נעילה ושיח גלריה, בשבת, 8/10/16, בשעה 13.00 - אוצר: רון קונר
תערוכת היחיד השלישית של אבישי פלטק משמרת לילה שונה בתהליך היצירה שלו מהתערוכות הקודמות. בעוד תערוכות היחיד הקודמות שהציג וילה בג'ונגל ולייף עסקו בתרגום צורני, בחקר ובפירוק של תפיסות חברתיות הנוגעות לצרכנות ותשוקה, למיניות, לנאיביות ולאוטופיות – הכוח המניע לתהליך היצירה הנוכחי אינו רק חיבור בין מחקר צורני לדיון פילוסופי, אלא החיים עצמם וכוחם המשתק.
בתערוכה שלוש סדרות ציורים שנוצרו במקביל. הראשונה, סדרת ציורי חיות הבר, צוירה בפורמט קטן, אחיד, בשחור לבן, לפי דימויים מצילום מחקרי. הציורים שטוחים כמעט לגמרי, יש בהם חשיכה שמספקת מידע מועט על הסביבה, ועיקרם תיעוד חטוף של בעל חיים שעבר על יד המצלמה. משיכות המכחול המהירות והמדויקות מעבירות בצמצום רב תחושה של דחיפות, את תודעת הפרא של בעל החיים שעליו להמשיך לנוע משום סכנת הציד.
קבוצת העבודות השנייה, ציורים מופשטים בפורמט אחיד וגדול מאוד, נוצרו בטכניקה ובצבעוניות שונה. הם מעוררים במתבונן תחושה שחבוי בהם דבר-מה מוכר, הד של מחווה ציורית, טווח פעולה וקנה מידה המעוררים זיכרון של דימוי שאינו קיים בציור, ולא ניתן לחמוק ממנו או לשכוח אותו.
בסדרה השלישית ציורים בודדים בפורמטים שונים, שנעשו על סמך דימויים ממספר מקורות צילום. בציורים מתוארים מצבי תאורה קיצוניים (דקל בתאורת לילה, חבצלת החוף ״שרופה״ מפלאש) ודימויים מטושטשים (זיקים) המעידים כי הלילה הוא זמן ההתרחשות המרכזי בתערוכה. מקורם של הדימויים המרכיבים את גוף העבודות החדש של פלטק הוא דיגיטלי וכך הם נשמרים וממוינים, בין שהגיעו מתיעוד מחקרי או ממהדורת חדשות ובין שמארכיון היסטורי. בכך עונים הדימויים והציורים שבעקבותיהם ללוגיקה של הזרם הפילוסופי הביקורתי במחצית השנייה של המאה ה-20, אשר כונן את הדימוי כמקור לשטף בלתי נדלה של טקסטים הגותיים, שבישרו את עריצותו של הדימוי הדיגיטלי במרחב האנושי הפיזי והמדומיין. הפעולה הציורית הפיסית מנוגדת להיגיון של הדימוי הדיגיטלי. הלוגיקה הציורית נבנית מרצף של פעולות שעושה הצייר, ממתיחת הבד, דרך הכנת הגרונד, בחירת הדימוי, תכנון הקומפוזיציה וערבוב הצבעים, ועד הנחתם על הבד, ההמתנה לייבוש בין שכבה לשכבה, הניסיונות למחוק – את כל אלה זוכר הקנווס. ההיגיון של הפעולה הפיסית, המבקש מהצופה להתבונן בציור בעיני ״צייר״, הוא הבסיס להצעה של פלטק בסדרת ציורי חיות הבר. פלטק מבקש ליצור ציור האוצר בתוכו את משך העשייה, אך בו בזמן מעורר תחושה שנעשה בן רגע.
——————
אבישי פלטק יליד 1975, הציג תערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות. בוגר בצלאל והמדרשה לאמנות. זכה בפרסי הצטיינות ובפרס הרמן שטרוק להדפס ופרס קרן אמריקה ישראל. http://www.avishaiplatek.com/