"משא ומתן" – הפסלים של סלאח עליסאת בגן הבוטני באורנים
שומר על הגבול ושומר על המסורת – האמן סלאח עליסאת מציג באורנים את פסליו על 'הקיר' בגן הבוטני המשמש במה ליצירה סביבתית מקומית. אוצר סטפן קולה; צילמה רווית להב
פסליו של האמן הבדואי סלאח עליסאת, הוצבו השבוע על 'הקיר' בגן הבוטני שבמכללת אורנים. לתערוכה קרא האמן 'משא ומתן' באומרו: "בסופו של דבר, אחרי מלחמה, אנחנו יושבים ועושים שלום על כוס קפה. אם כך, במקום לעשות מלחמה, בואו פשוט נשב ונשוחח על כוס קפה".
עליסאת הוא פסל המתגורר בכפר חילף הסמוך לקריית טבעון, בן 60, שירת 30 שנה במשמר הגבול. הוא למד אמנות באורנים בשנים 1992-93, כשהמורה שלו, יעקב חפץ, אמר לו: "אם אלמד אותך טכניקות של פיסול אני רק אקלקל את העבודה שלך. פשוט תמשיך לעשות את מה שאתה עושה".
עליסאת מפסל דמויות מחיי היום-יום של האוכלוסייה הבדואית בגליל. הוא עובד בסדנה הסמוכה לביתו, ומעליה הגלריה שהיא מעין מוזיאון למסורת הבדואית. הוא מארח בסדנה ובגלריה, מציג את פסליו, מדגים את מיומנותו בפיסול בעץ, ומרצה על חיי הבדואים בגליל, ותמיד מטיף לקירוב לבבות בין העמים והדתות.
'הקיר' בגן הבוטני שבקמפוס מכללת אורנים בקרית טבעון, ניצב במרחב הפתוח, ואינו חלק משום מבנה. כל ייעודו הוא לשאת עבודות אמנות עכשוויות. הקיר נמצא בנקודה גבוהה הצופה על סביבה, מקום המאפשר שיח בנושאים הקשורים ליחסים בין האדם לבין הטבע והסביבה, כולל ההיבט הפוליטי. הוא מצופה טיח אפור בגובה 2 מטר וברוחב של 4 מטרים.
המושג "קיר" עשוי לרמוז על קירות וחומות ידועים אחרים, בעיקר כחומות של הפרדה. באורנים מטרתו של ה"קיר" היא דווקא לייצג את יכולתו של האדם לגבור על חומות ועל הפרדות, ליצור שותפות ולחלוק רעיונות ודעות. את הקיר הזה ניתן להקיף סביב ולראות משני צידיו.
בעולם ישנם "קירות" נוספים, למשל בשטוטגרט, ברלין ופרובנס, כשהכוונה לפרוש בעולם רשת "מקיר לקיר", מעין גלריות פתוחות, המפרות ומעשירות אחת את רעותה. האמן הגרמני יוזף בויס נחשב לאביו הרוחני של 'הקיר'.
———————
הכניסה לגן הבוטני חופשית ופתוחה גם לציבור הרחב שאינו קשור למכללה. מיזם "הקיר" משותף לגן הבוטני שבמכללה ובית הספר התיכון "שקד" בקרית טבעון.