ברבי בת 60 שנה! כיצד משפיע העולם הדיגיטלי על חיי הבובה?
כיצד משפיעים חיינו הדיגיטליים על השיווק והצרכנות של בובת ברבי, והאם היא עדיין מייצגת את אותם ערכים כמו לפני 60-50-40 שנה?
ענקית הצעצועים האמריקנית "מאטל", יצרנית בובת ברבי, השכילה כל השנים להתאים את הבובה ואת סמליה לרוח התקופה. למשל, המענה לביקורת על כך שהבובה מייצגת דימוי נשי שטחי ורדוד הייתה הוצאה לשוק של בובות ברבי בעלות עיסוקים מקצועיים כמו רופאה, טייסת, אסטרונאוטית ועוד. ובשנים שבהן הביקורת התמקדה באפליה אתנית, הבובה יוצרה במגוון צבעי עור ותווי פנים. המהפך המשמעותי ביותר בקו הייצור של הבובה הגיע בעקבות ירידה במכירות ולאחר שנים רבות של ביקורת על דימוי הגוף המסוכן לבריאות שבובת הברבי ייצגה – לפני כשלוש ארבע שנים חברת "מאטל" השיקה קולקציה של בובות ברבי במגוון צבעי עור ובממדי גוף שונים, מעט יותר מציאותיים: בובה נמוכה, בובה אחרת בעלת קימורי גוף רחבים, והמשווקים יצאו בהצהרה שהבובות משקפות נקודת מבט רחבה יותר של יופי. היכנסו לסרטון למטה
"הלו ברבי", שהושקה בשנת 2016, מסמלת את השתלבות בובת ברבי בטכנולוגיות העולם הדיגיטלי. עכשיו הבובה גם מדברת וגם מקשיבה, ויכולה לנהל שיחה עם ילדות בהתבסס על אלגוריתמים של אינטליגנציה מלאכותית. ילדות וילדים אכן נהגו לנהל איתן שיחות כמו עם חברה שאפשר לדבר איתה, לגלות לה סודות ולשתף אותה בכל הנעשה בבית. ואולם, עם הזמן הסתבר שהשיחות עם הבובה נשמרות ב"ענן" וכך כל המידע האישי והחסוי שנחשף בפני הבובה פרוץ לרבים ללא בקרת מבוגרים. בעוד ההורים עצמם מודעים לסכנות הרשת ושולטים על מידת החשיפה האישית בה, ילדיהם "סיפרו הכול" לבובות ולכל העולם.
הטכנולוגיה והאפשרויות הדיגיטליות הרבות יוצרות מהפכות בתחומים רבים, ופותחות הזדמנויות רבות, בעיקר לעולם העסקי המציף אותנו ביותר ויותר תחומים הקושרים אותנו למסכים. בעיקר בעולם המערבי, לתופעה זו יש כבר הרבה זמן השפעה על האופן שבו ילדים משחקים ומעבירים את שעות הפנאי שלהם. לכן, לצד חיפוש דרכים לשילוב מיטבי של טכנולוגיה בחינוך, נעשים גם מאמצים חינוכיים להחזיר את הילדים למשחקים פיזיים וחברתיים ביחד, כדי לאזן את שעות הפעילות וההתקשרות באמצעות מסכים. הירידה בשעות המשחק בבובות ברבי מושפעת כמובן גם היא מהתרבות הדיגיטלית, שלא חיסלה את שאיפתם של הילדים לשחק משחקי דמיון ולהמשיך ולעבד את מאורעות חייהם באמצעותם, להמשיך לחלום, להזדהות, לרצות לחבק, לאהוב ולטפל. אלה דברים שמובנים עמוק בפסיכולוגיה של הילדים ומושרשים בנפשם בכל גיל.